Lovforslaget har til formål at gennemføre lovinitiativer i Aftale om Iværksætterpakken, der blev indgået den 21. juni 2024 mellem regeringen og en række partier i Folketinget.
Intentionen med lovforslaget er at gøre det lettere for iværksættere at skaffe kapital til deres virksomhed ved at muliggøre equity crowdfunding i anpartsselskaber og at sænke adgangsbarriererne for iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i et selskab med begrænset hæftelse, ved at sænke kapitalkravet i anpartsselskaber fra 40.000 kr. til 20.000 kr.
Equity crowfunding
Equity crowfunding er en finansieringsform, hvor et selskab rejser kapital gennem et udbud af kapitalandele til offentligheden. Der er tale om investeringer i unoterede kapi-talandele. Kapitalrejsning ved equity crowfunding sker typisk via en crowfundingplatform på internettet, hvor iværksættere præsenterer deres forretningsidé, der gøres tilgænge-lig for både private og professionelle investorer, som kan investere direkte i selskabet mod at få en ejerandel i selskabet.
I Danmark er der forbud mod, at et anpartsselskab udbyder dets anparter til offentlighe-den. Anpartsselskaber kan – i modsætning til aktieselskaber – derfor ikke anvende equity crowfunding i dag.
De foreslåede regler om udbud af anparter til offentligheden
Det foreslås, at anpartsselskaber kan udbyde selskabets anparter til offentligheden, når den samlede værdi af udbuddet er mindre end 5 mio. Euro beregnet over en periode på 12 måneder.
Denne grænse svarer til grænsen for udbud af kapitalandele via en equity crowfunding-platform, jf. artikel 1, stk. 2, litra c, i crowfundingforordningen (Forordning EU 2020/1503). Samtidig vil et udbud af anparter holde sig under grænsen for forpligtelsen til at udbyde et prospekt til offentligheden i henhold til prospektforordningen (Forordning (EU) 2017/1129). Prospektforordningen finder ikke anvendelse på udbud i Danmark af værdipapirer, hvis den samlede værdi af udbuddet inden for EU/EØS er under 8 mio. Euro beregnet over en periode på 12 måneder.
Herudover kan anparter udbydes til offentligheden på de i nr. 1-4 oplistede betingelser, hvor der ikke gælder nogen beløbsmæssig begrænsning:
- Udbud, der udelukkende er rettet mod kvalificerede investorer.
- Udbud rettet mod færre end 150 fysiske eller juridiske personer pr. land indenfor EU/EØS-landene, som ikke er kvalificerede investorer.
- Udbud, hvis pålydende pr. enhed beløber sig til mindst 100.000 Euro.
- Udbud, der er rettet til investorer, som erhverver anparter for mindst 100.000 Euro pr. investor for hvert særskilt udbud.
Der er tale om en udtømmende liste over mulighederne for at udbyde anparter til offentligheden. De oplistede betingelser følger prospektforordningens undtagelse for prospekt-pligt.
Det er selskabets ledelse, der er ansvarlig for, at anpartsselskabets udbud af anparter opfylder betingelserne.
Hvis et anpartsselskab både ønsker at rejse op til 5 mio. Euro og sideløbende også ønsker at rejse kapital i henhold til en af de fire betingelser, vil det skulle ske ved to separate udbud.
Et anpartsselskab vil fortsat – selvom lovforslaget vedtages – ikke kunne optage selskabets kapitalandele til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Det vil dermed fortsat være nødvendigt at omdanne anpartsselskabet til et aktieselskab, hvis selskabet skal børsnoteres.
Nedsættelse af kapitalkravet for anpartsselskaber til 20.000 kr.
Det foreslås, at minimumskapitalkravet for anpartsselskabers selskabskapital nedsættes fra 40.000 kr. til 20.000 kr.
Det vil fortsat påhvile stifterne af et anpartsselskab og senere ledelsen at vurdere, hvor stor en selskabskapital et anpartsselskab skal have, for at selskabet har et forsvarligt kapitalberedskab.
Ikrafttræden
Det foreslås, at lovens bestemmelser om udbud af anparter til offentligheden træder i kraft den 1. januar 2025.
Det foreslås endvidere, at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af bestemmelserne om nedsættelse af kapitalkravet. Det skyldes, at bestemmelserne om nedsættelse af kapitalkravet vil nødvendiggøre ændring af Erhvervsstyrelsens it-systemer.
For yderligere information og rådgivning kontakt advokat Henriette la Cour / hlc@nrlaw.dk eller advokat Ida Hauge Thaning / iht@nrlaw.dk.
Dette nyhedsbrev kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Nyborg & Rørdam Advokatfirma påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der direkte eller indirekte kan henføres til brugen af nyhedsbrevet. Dette gælder, uanset om skaden eller tabet er forårsaget af fejlagtig information i nyhedsbrevet eller af øvrige forhold, der relaterer sig til nyhedsbrevet.