Forslag til ændring af selskabsloven – Offentligt udbud af anparter og nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital

Print Friendly, PDF & Email

Lovforslaget har til formål at gennemføre lovinitiativer i Aftale om Iværksætterpakken, der blev indgået den 21. juni 2024 mellem regeringen og en række partier i Folketinget.

Intentionen med lovforslaget er at gøre det lettere for iværksættere at skaffe kapital til deres virksomhed ved at muliggøre equity crowdfunding i anpartsselskaber og at sænke adgangsbarriererne for iværksættere, der ønsker at drive virksomhed i et selskab med begrænset hæftelse, ved at sænke kapitalkravet i anpartsselskaber fra 40.000 kr. til 20.000 kr.

Equity crowfunding

Equity crowfunding er en finansieringsform, hvor et selskab rejser kapital gennem et udbud af kapitalandele til offentligheden. Der er tale om investeringer i unoterede kapi-talandele. Kapitalrejsning ved equity crowfunding sker typisk via en crowfundingplatform på internettet, hvor iværksættere præsenterer deres forretningsidé, der gøres tilgænge-lig for både private og professionelle investorer, som kan investere direkte i selskabet mod at få en ejerandel i selskabet.

I Danmark er der forbud mod, at et anpartsselskab udbyder dets anparter til offentlighe-den. Anpartsselskaber kan – i modsætning til aktieselskaber – derfor ikke anvende equity crowfunding i dag.

De foreslåede regler om udbud af anparter til offentligheden

Det foreslås, at anpartsselskaber kan udbyde selskabets anparter til offentligheden, når den samlede værdi af udbuddet er mindre end 5 mio. Euro beregnet over en periode på 12 måneder.

Denne grænse svarer til grænsen for udbud af kapitalandele via en equity crowfunding-platform, jf. artikel 1, stk. 2, litra c, i crowfundingforordningen (Forordning EU 2020/1503). Samtidig vil et udbud af anparter holde sig under grænsen for forpligtelsen til at udbyde et prospekt til offentligheden i henhold til prospektforordningen (Forordning (EU) 2017/1129). Prospektforordningen finder ikke anvendelse på udbud i Danmark af værdipapirer, hvis den samlede værdi af udbuddet inden for EU/EØS er under 8 mio. Euro beregnet over en periode på 12 måneder.

Herudover kan anparter udbydes til offentligheden på de i nr. 1-4 oplistede betingelser, hvor der ikke gælder nogen beløbsmæssig begrænsning:

  1. Udbud, der udelukkende er rettet mod kvalificerede investorer.
  2. Udbud rettet mod færre end 150 fysiske eller juridiske personer pr. land indenfor EU/EØS-landene, som ikke er kvalificerede investorer.
  3. Udbud, hvis pålydende pr. enhed beløber sig til mindst 100.000 Euro.
  4. Udbud, der er rettet til investorer, som erhverver anparter for mindst 100.000 Euro pr. investor for hvert særskilt udbud.

Der er tale om en udtømmende liste over mulighederne for at udbyde anparter til offentligheden. De oplistede betingelser følger prospektforordningens undtagelse for prospekt-pligt.

Det er selskabets ledelse, der er ansvarlig for, at anpartsselskabets udbud af anparter opfylder betingelserne.

Hvis et anpartsselskab både ønsker at rejse op til 5 mio. Euro og sideløbende også ønsker at rejse kapital i henhold til en af de fire betingelser, vil det skulle ske ved to separate udbud.

Et anpartsselskab vil fortsat – selvom lovforslaget vedtages – ikke kunne optage selskabets kapitalandele til handel på et reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet. Det vil dermed fortsat være nødvendigt at omdanne anpartsselskabet til et aktieselskab, hvis selskabet skal børsnoteres.

Nedsættelse af kapitalkravet for anpartsselskaber til 20.000 kr.

Det foreslås, at minimumskapitalkravet for anpartsselskabers selskabskapital nedsættes fra 40.000 kr. til 20.000 kr.

Det vil fortsat påhvile stifterne af et anpartsselskab og senere ledelsen at vurdere, hvor stor en selskabskapital et anpartsselskab skal have, for at selskabet har et forsvarligt kapitalberedskab.

Ikrafttræden

Det foreslås, at lovens bestemmelser om udbud af anparter til offentligheden træder i kraft den 1. januar 2025.

Det foreslås endvidere, at erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af bestemmelserne om nedsættelse af kapitalkravet. Det skyldes, at bestemmelserne om nedsættelse af kapitalkravet vil nødvendiggøre ændring af Erhvervsstyrelsens it-systemer.

For yderligere information og rådgivning kontakt advokat Henriette la Cour / hlc@nrlaw.dk eller advokat Ida Hauge Thaning / iht@nrlaw.dk.

Dette nyhedsbrev kan ikke erstatte juridisk rådgivning. Nyborg & Rørdam Advokatfirma påtager sig intet ansvar for skader eller tab, der direkte eller indirekte kan henføres til brugen af nyhedsbrevet. Dette gælder, uanset om skaden eller tabet er forårsaget af fejlagtig information i nyhedsbrevet eller af øvrige forhold, der relaterer sig til nyhedsbrevet.

 

 

Andre Erhvervsnyheder

Se alle

Advokat Henriette la Cour er indtrådt i ’Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning’
Urimelige skatter og forvirrende regler. Kompleksiteten på skatteområdet er de seneste år vokset til et uhørt højt niveau. I nogle tilfælde prioriterer lovgivningen inddrivelsen af skatter over borgernes retssikkerhed. Derfor…
Lovforslag om ophævelse af selskabslovens regler om kapitalejerlån og rappor-teringskravet i årsregnskabslovens § 99b
Der er den 5. november 2024 fremsat et lovforslag om ændring af selskabsloven og årsregnskabsloven.  Forslag om ophævelse af selskabslovens regler om kapitalejerlån Efter selskabslovens nuværende regler kan et selskab…
Forslag til ændring af selskabsloven – Offentligt udbud af anparter og nedsættelse af minimumskrav til anpartsselskabers selskabskapital
Lovforslaget har til formål at gennemføre lovinitiativer i Aftale om Iværksætterpakken, der blev indgået den 21. juni 2024 mellem regeringen og en række partier i Folketinget. Intentionen med lovforslaget er…
Fantomskatten og iværksætterskatten afskaffes i et nyt iværksætterudspil
Regeringen præsenterede den 21. juni 2024 et iværksætterudspil. Udspillet medfører nogle væsentlige ændringer for iværksættere, herunder en lempet beskatning.   Fantomskatten bortfalder reelt ved udskydelse af skattebetalinger i forbindelse med…
Regeringens erhvervspakke
Den 20. juni 2024 lancerede regeringen sit udspil ”Et stærkere erhvervsliv”, hvori der er flere konkrete skattetiltag. Det er 4 konkrete forslag, der kan få stor betydning for danske virksomheder,…
Nye regler i selskabsloven skal forhindre, at personer, der er frakendt retten til at være ledelsesmedlem i et andet EU/EØS-land, kan registreres som ledelses-medlem i et dansk kapitalselskab
Efter gældende regler kan danske domstole frakende personer retten til at være ledelsesmedlem. Bestemmelserne følger af henholdsvis straffeloven og konkursloven, men tager ikke højde for personer, der er frakendt retten…
Danmark og Sverige reviderer den fælles Øresundsaftale om bl.a. beskatning af danske og svenske pendlere og deres pensioner. Det er målsætningen, at de nye regler træder i kraft fra 2025.
Et par nedslagspunkter: Gældende regler for pendlere – ensretning mellem privat- og offentligt ansatte Privatansatte pendlere, der har hjemmearbejde, bliver beskattet fuldt ud i det land, hvor arbejdsgiveren er hjemmehørende,…
Nyborg & Rørdam bidrager til guide om databeskyttelse
  Advokaterne Janne Glæsel, Janie C. Nielsen og Johan Leonhard har skrevet et kapitel om de danske databeskyttelsesregler i den internationale engelske guide fra Chambers and Partners. I kapitlet gennemgås…
Personskattereformen er vedtaget
Personskattereformen - herunder top-topskat - er vedtaget Folketinget vedtog den 16. maj 2024 den nye personskattereform, som bygger på en politisk aftale fra 14. december 2023. De første ændringer vil…
Etablering af whistleblowerordning
Fra den 17. december 2023 skal alle private danske virksomheder med 50 eller flere ansatte have implementeret en whistleblowerordning. De nærmere krav til whistleblowerordningen fremgår af den danske whistleblowerlov. Whistleblowerloven…
Ny afgørelse fra Højesteret om opgørelse af sagsværdi og -omkostninger
Den 1. september 2023 afsagde Højesteret kendelse i en kæresag, der omhandlede opgørelse af sagsværdien og sagsomkostningerne i en sag om eksklusion fra en andelsboligforening. Afgørelsen giver et principielt indblik…
Ny afgørelse fra Højesteret om varemærker –
Thansen’s brug af OUTTREK krænkede
ikke Trek’s varemærkerettigheder
Højesteret har den 4. oktober 2023 afsagt endelig dom i den langvarige tvist mellem det amerikanske cykelfirma Trek Bicycle Corporation og danske T. Hansen Gruppen A/S om varemærkerne ”TREK” og…
Ny praksis i Erhvervsstyrelsen: Straksafgørelse af anmeldelser af fusioner og spaltninger
Fremover vil der ikke være manuel sagsbehandling, når en fusion eller spaltning anmeldes til registrering ved Erhvervsstyrelsen. Sagsbe-handlingstiden for fusioner og spaltninger har indtil indførelsen af straksafgørelser været 6-8 uger,…
Nyborg & Rørdam bidrager til Advokatrådets GDPR-styregruppe
  Advokatrådet har nedsat en GDPR-styregruppe, der skal se nærmere på gode råd og vejledning til advokaters efterlevelse af databeskyttelsesreglerne. Advokat Johan Leonhard fra Nyborg & Rørdam er netop blevet…
EU-Domstolen gør anonymiseret datadeling lettere
Overordnet om sagens principielle spørgsmål I en nylig afgørelse fra 26. april 2023 (T-557/20) har EU-Domstolen (Retten i Første Instans) behandlet en sag om deling af data mellem to organisationer…
Selskabslovens nye regler om selskabers grænseoverskridende
omdannelser, fusioner og spaltninger (”grænseoverskridende transaktioner”)
Den 2. marts 2023 vedtog Folketinget et lovforslag til ændring af selskabsloven om selskabers grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger. Der er tale om implementering af det såkaldte ”ændringsdirektiv”1 i dansk…
Nye regler i selskabsloven om
selskabers grænseoverskridende transaktioner
Nye regler om selskabers grænseoverskridende omdannelser, fusioner og spaltninger (”grænseoverskridende transaktioner”) Der er den 25. januar 2023 fremsat et lovforslag til ændring af selskabsloven om selskabers grænseoverskridende omdannelser, fusioner og…
DAC7: Udvidet indberetningspligt
for operatører af digitale platforme
Fra den 1. januar 2023 skal operatører af digitale platforme indberette oplysninger om sælgere og udlejere og de indtægter, som genereres på digitale platforme, når der er tale om formidling…
Ny frist for indberetning af årsrapporter
til Erhvervsstyrelsen
Fremover vil fristen for indberetning af årsrapporten være 6 måneder fra regnskabsårets slutning. En ændring i årsregnskabsloven betyder, at fristen for indberetning af årsrapport udskydes for virksomheder i regnskabsklasse B…
Aktielønsordninger under “lup”
Flere og flere virksomheder etablerer incitamentsordninger i form af aktielønsordninger af forskellig art, fordi det er med til at knytte medarbejderne tættere til virksomheden og kan være nødvendigt/befordrende for vækstmulighederne.…
Forældrekøb stadig muligt i
virksomhedsskatteordningen
En politisk aftale bebudede allerede i december 2019, at forældrekøb i virksomhedsskatteordningen (VSO) mv. skulle “afskaffes”. Det sker ikke. Her i slutningen af november 2020 er et lovforslag fremsat. Forældrekøb…